Vaak voorkomende problemen
Algemene waarschuwingen
  • de tankbeurt dient steeds te gebeuren onder toezicht van een persoon.
  • laat het pistool dicht totdat het in de vulopening steekt
  • indien de pistool niet volledig is ingedrukt, zal het niet automatisch afslaan.
Hoe tanken?
  • draai de dagteller op nul. Het totaal kan niet teruggezet worden op nul
  • neem het pistool uit de houder en steek het in de vulopening van de te vullen tank
  • zet de schakelaar "aan" stand om de pomp te starten
  • druk het pistool open en houdt het open tot U de hoeveelheid vloeistof heeft bereikt
  • wanneer de tankbeurt is beëindigd, zet U de schakelaar op "0" om de pomp te stoppen
  • open het pistool nog 1 maal om de druk af te laten en neem het pistool uit
  • plaats het pistool terug in de houder van de pomp en leg de slang aan de kant
Periodieke controle
  • controleer wekelijks en houd de buizen proper om vlugger lekken op te sporen
  • houd de slang proper, maar heel belangrijk is de uitloop (mond) vooraan aan het pistool om dit proper te houden
  • de filter van de pomp af en toe eens proper maken. Frequentie hangt af van de geleverde vloeistof, maar ook van andere oorzaken zoals tanken
  • onmiddelijk na vulling van de tank. Doe de pomp open, trek de filter uit.
  • om het filterelement schoon te maken is het voldoende om deze uit te wassen of om vanbinnen met lucht door te blazen.
Meest voorkomende problemen en oplossingen
  • pomp werkt niet = spanning testen, er mag een maximale afwijking van 5% op de 230 V zijn, zoniet kan de pomp niet in by-pass draaien, pomp gaat een brommend geluid maken
  • pomp draait maar geeft geen mazout = niveau van de mazout controleren. (Misschien is de tank leeg)
  • heeft de pomp droog gedraaid en langer dan 2 minuten! Dan moeten de palletjes vervangen worden omdat deze deels gesmolten zullen zijn.
  • aanzuigslang nakijken en controleren of de zuigkorf niet geblokkeerd zit door vuil. Aanzuigbuis demonteren en je handpalm tegen de aanzuigzijde van de pomp houden, indien je een zuigbeweging voelt is alles goed. Mazoutpistool demonteren van de slang, pomp aanzetten. Pomp laten draaien. Indien er mazout uitkomt uit de slang is het pistool defect, indien er geen mazout uitkomt zijn de palletjes geblokkeerd door vuil in het pomphuis. Pomphuis openen en uitkuisen.
  • pomp lekt = alle verbindingen nakijken en zien of de lek niet veroorzaakt wordt door een slechte schroefdraadverbinding.
  • pomp lekt door een klein gaatje aan de onderzijde van het pomphuis. Pomp heeft te lang in by-pass blijven draaien. Dichting moet vervangen worden.
  • Pomp geeft maar de helft van het normale debiet = nakijken of de leidingen niet gekneld of getwist zijn. Filter in de pomp openen en uitkuisen.